Albert Einstein :   
"Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet"
   Home  > Veggie

 





















 

 

 

Veggie eten: vegetarisme

Eén adres voor alles wat je wil weten over het hoe & waarom van vegetarisme: www.vegetarisme.be: de website van EVAvzw (Ethisch Vegetarisch Alternatief).

Deze site focust nog meer op de voedingswaarde en de gevolgen voor de gezondheid. Vegetarisch eten heeft grote voordelen als je het juist aanpakt, en grote nadelen als je dat niet doet!

Op YouTube staan veel inspirerende filmpjes. Zoals bijvoorbeeld deze: "Vegetariër worden"


Wat eten vegetariërs wel en wat niet?

De meeste vegetariërs eten geen dode dieren, maar wel producten afkomstig van levende dieren. Maar er zijn ook vegetariërs die toch vis eten. Kortom, er zijn veel verschillende soorten vegetariërs. Dit bemoeilijkt de studies over vegetarisme en maakt het moeilijk om uitspraken te doen die voor alle "vegetariërs" gelden. In de meeste studies gaat het om lacto-ovo vegetariërs: zij eten geen vlees, geen vis, wel eieren en wel melk(producten). Dit eetpatroon is ook meestal wat verstaan wordt onder vegetarisme.


De voedingsstoffen-inname van vegetariërs

Volgens een Amerikaans onderzoek uit 2011 (abstract artikel) hebben vegetariërs t.o.v. niet-vegetariërs gemiddeld een hogere inname van: voedingsvezels, vitamine A, vit. C, vit. E, vit. B1, vit. B2, foliumzuur, calcium, magnesium en ijzer.

Bovendien krijgen vegetariërs over het algemeen minder vet, minder calorieën, meer kalium en meer fytosterolen binnen dan niet-vegetariërs.

Dit zijn allemaal positieve kenmerken.

Enkele gezondheidsvoordelen van vegetariërs

  • Uit een Brits onderzoek uit 2013 (artikel pdf) met 44.561 testpersonen, blijkt dat vegetariërs 32% minder kans hebben op ischemische hartaandoeningen dan personen die vlees en/of vis eten. Dit zijn aandoeningen ten gevolge van een onvoldoende bloedtoevoer naar het hart, meestal te wijten aan een vernauwing van de kransslagaders.

  • Vegetariërs hebben minder hoge bloeddruk dan vleeseters (bron: Loma Linda University, 2012)

  • Vegetarisme heeft een beschermend effect tegen gastro-intestinale kankers (bron: Loma Linda University, 2012)

  • Vegetarische zwangere vrouwen hebben minder kans om zwangerschapsdiabetes te ontwikkelen. Er is ook minder kans dat de baby gezondheidsproblemen zal hebben door een te hoog geboortegewicht. Meer info over vegetarisme bij zwangerschap: zie "Vegetarian diets in pregnancy" (pdf)


Hoe vervang je vlees?

Het is best om vlees niet te vervangen door zuivelproducten. De beste "vleesvervangers" zijn: peulvruchten, sojaproducten als tofu en tempeh (best niet te veel kant-en-klare sojaburgers omdat zij veel vet en zout bevatten), seitan, lupeh,... De voedingswaarde van deze eiwitbronnen is veel beter dan vlees!

Het woord "vleesvervanger" is zodanig ingeburgerd dat het lijkt alsof vlees nodig is, en dat het vervangen moet worden als je het weglaat. Maar in feite ben je veel beter af zonder vlees, zelfs als je het bijvoorbeeld "vervangt" door extra groenten. Zo krijg je alvast veel minder verzadigd vet en cholesterol binnen, en meer voedingsvezels, mineralen, vitaminen en fytonutriënten.

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer