Dr. M. Lederman MD :   
"There are no health benefits to eating animal products."
   Home  >  Vegan

 





















 

 

 

Veganisme

Een veganist eet enkel plantaardige voeding, dus geen vlees, vis, eieren, zuivel, ... De term "plantaardig" verwijst naar voeding. De term "veganisme" verwijst naar een levensstijl, waarin ook dierlijke producten vermeden worden voor onder meer kledij, medicatie, cosmetica,... Dus, een veganist eet altijd plantaardig, maar iemand die plantaardig eet is niet altijd een veganist.

Meer uitleg over verschillen en gelijkenissen tussen "plantaardig" en "veganisme" worden verduidelijkt in deze twee filmpjes van auteur Colleen Patrick-Goudreau.



Is het mogelijk om 100 % vegan te zijn? Hieronder vind je een heel mooi antwoord van Colleen Patrick-Goudreau. De kernboodschap is: perfectie is niet van deze wereld. Veganisme is geen doel op zich, maar het is een middel tot een doel. Als je je voor 100 % inzet, m.a.w. als je je altijd en overal laat leiden door je vegan-waarden, dan kan je wel zeggen dat je 100 % vegan bent. Want imperfectie is sowieso al ingebouwd in de definitie van veganisme.


Enkele gezondheidsvoordelen van veganisme

  • Volgens een studie uit 2013 (pdf) hebben veganisten minder dan half zoveel kans om diabetes te ontwikkelen dan omnivoren. Zelfs in dezelfde gewichtsklassen.

  • Uit onderzoek uit 2005 (pdf) blijkt dat veganisten betere insulinegevoeligheid hebben en minder vet binnenin de spieren (intramyoacellulaire lipiden, IMCL: deze verstoren de opname van glucose in de cellen). De aanwezigheid van IMCL heeft niets te maken met lichaamsgewicht; het kan evengoed bij slanke personen problemen geven.

  • Volgens onderzoek uit 2007 (abstract artikel) heeft veganisme een zeer gunstig effect op de bloeddruk. Zelfs sedentaire veganisten hebben een lagere bloeddruk dan omnivore atleten!
  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer