Dr. Michael Greger MD : 
"Beans & greens!"
   Home  >  Voordelen  >  Nutritionele voordelen  >  Ijzer

 





















 

 

 

Ijzer

Ijzer is onder meer belangrijk voor het zuurstoftransport in het bloed. Onder de plantaardige voedingsmiddelen zitten er voldoende ijzerbronnen. Deze brengen non-haem ijzer aan, in tegenstelling tot dierlijke producten, die haem ijzer aanbrengen.

Nog belangrijker dan de inname van ijzer, is de opname. Het non-haem ijzer uit planten wordt minder goed opgenomen. Maar volgens dr. Neal Barnard MD mogen we dat niet als een nadeel zien. Het is een natuurlijike manier om geen teveel aan ijzer in het bloed te hebben. Het dierlijk haem ijzer wordt immers opgenomen ook als we het niet nodig hebben. Dit kan leiden tot een te grote hoeveelheid ijzer, die onder meer kan opgestapeld worden in de hersenen en aanleiding geven tot Alzheimer. Met het plantaardig non-haem ijzer werkt de regulering van de juiste hoeveelheid ijzer in het bloed dus beter. M.a.w. met voldoende non-haem (plantaardig) ijzer in de voeding bekomen we de juiste hoeveelheid ijzer in het bloed, want er wordt precies zoveel opgenomen als nodig is. Als er te veel plantaardig ijzer aangeleverd wordt, wordt het niet opgenomen.

Algemeen wordt aangenom en dat ijzer beter opgenomen wordt als het samen gegeten wordt met een bron van vitamine C (zie: 33 soorten fruit, groenten en kruiden met hoge vit C-waarden). Daarentegen wordt ijzer minder goed opgenomen in combinatie met thee, koffie of cacao. Technieken die de vit C-opname vanuit granen, bonen, erwten en linzen verhogen, zijn: weken, fermenteren, gisten en kiemen, omdat deze bewerkingen de fytaten afbreken.

Vegetariërs hebben over het algemeen een lagere ijzerreserve (ferritine). Maar dit heeft geen invloed over hoe we ons voelen, en het is geen probleem zolang je wel voldoende ijzer inneemt om verliezen te compenseren. Zelfs met minder ijzerreserve, komt bloedarmoede (anemie) niet vaker voor bij vegetariërs of veganisten dan bij vleeseters (bij de drie groepen komt bloedarmoede wereldwijd wel veel voor). Een laag ferritinegehalte in het bloed heeft zelfs voordelen: het kan het risico op diabetes type 2 verlagen door de insulinegevoeligheid te verbeteren. Bovendien wordt een hoog ferritinegehalte in verband gebracht met hartaandoeningen en colonkanker (bron: Becoming Vegan)

 

In onderstaande video: meer uitleg van dr. Greger MD, onder meer over het voordeel van non-haem (= plantaardig) ijzer t.o.v. haem (= dierlijk) ijzer. Ook geeft Emily van BiteSize Vegan een overzicht van plantaardige ijzerbronnen.




sojabonen-melasse-linzen-spinazie-quinoa-tofu-(Fe+)-tempeh-limabonen-snijbiet

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer