Dr. Michael Greger MD :
"When the National Pork Board promotes ham as an 'excellent source of protein', I can't help but think of the famous quote from a McDonald's senior vice president for marketing who, under oath in a court of law, described Coca-Cola as nutritious because it is 'providing water'."
   Home  >  A-Z index  >  Eiwitten

 





















 

 

 

Eiwitten (proteïnen)

Eiwitten zijn wel belangrijk, maar toch gaat er veel te veel aandacht naar. Deze focus op eiwitten is afkomstig van de vlees- en zuivelindustrie, omdat dierlijke producten veel eiwitten bevatten. Eiwitten en vlees lijken wel synoniemen. De belangengroepen willen laten uitschijnen dat we deze dierlijke eiwitten nodig hebben (ze worden 'hoogwaardig' genoemd, terwijl ze in realiteit vooral belastend zijn), of dat het moeilijk is om ze te vervangen.

Maar dat is niet zo! Wie genoeg calorieën inneemt via gezonde voeding, heeft automatisch genoeg eiwitten binnen. En deze eiwitten zijn minder belastend voor de nieren. Voor een verhoogde eiwitbehoefte (vb bij brandwonden, bij bejaarden,...) kan je extra aandacht schenken aan plantaardige eiwitbronnen zoals soja-producten, seitan, Lupeh, Hempfu,...

> plantaardige eiwitbronnen (pdf, 'Protein in Vege & Vegan Diets')

Maar voor de meeste mensen is de eiwitbehoefte laag, en wordt ze gemakkelijk ingevuld via granen, peulvruchten, groenten, fruit, noten, zaden en pitten. Vaak wordt aangeraden om verschillende eiwitbronnen te combineren omwille van 'limiterende aminozuren' (zoals methionine in peulvruchten, lysine in granen), maar dit is niet nodig. Alle eiwitbevattende voedingsmiddelen bevatten alle aminozuren, in wisselende verhoudingen. Soja is een prima eiwitbron omdat het geen limiterende aminozuren heeft. Toch zijn sojaproducten niet noodzakelijk. Als je volwaardig plantaardig eet, dan moet je niet op combinaties letten, gelijk of je sojaproducten wil gebruiken of niet.

Diëtiste Vesanto Melina RD geeft meer uitleg over de misvatting dat dierlijk eiwit hoogwaardig zou zijn en plantaardig eiwit minderwaardig. In de daarop volgende video (met NL ondertiteling) geeft dr. M. Greger advies.

Ook zanger Vegan Smythe heeft het wel gehad met de vraag "Where do you get your protein?" !


> nog meer uitleg over de gevaren van te veel dierlijk eiwit in de voeding

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer