Dr. Michael Greger MD : 
"Plant-based diets have been shown to lower cholesterol just as effectively as first-line statin drugs, but without the risks."
   Home  > hart- & vaatziekten

 





















 

 

 

Hart- & vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn het resultaat van aderverkalking (atherosclerose), een proces dat zich traag ontwikkelt over tientallen jaren. Het kan al beginnen bij de embryo. Op de leeftijd van 10 is bij iedereen met een standaard westers eetpatroon al plaque in de aderen zichtbaar (bij autopsie) in de bloedvaten. Deze plaque vernauwt de aderen en vermindert de bloeddoorstroming.

De voornaamste oorzaak is een te hoge concentratie aan LDL-cholesterol in het bloed. Cholesterol zit in dierlijke voeding. Het lichaam heeft cholesterol nodig, maar de nodige hoeveelheid wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Verzadigde vetten, die ook vooral in dierlijke voeding zitten, verhogen het cholesterolgehalte nog meer.

Er zijn bevolkingsgroepen waar hartziekten niet voorkomen (zie bijvoorbeeld: 'The China Study, van T. Colin Campbell, PhD). Dit zijn volkeren die plantaardig eten. Hun totaal cholesterolgehalte is lager dan 150 mg/dl. Uit emigratiestudies blijkt dat de oorzaak niet genetisch is.

Daarnaast kunnen ook endotoxinen schadelijk zijn voor de bloedvaten. Dit zijn giftige stoffen die afgescheiden worden door bacteriën, die vooral in dierlijke producten voorkomen. Overschakelen op plantaardige voeding kan de symptomen al heel snel verbeteren.

Maar atherosclerose geeft niet altijd symptomen. Daardoor wordt het risico dikwijls onderschat en/of genegeerd. Nochtans is preventie levensbelangrijk, want het eerste symptoom kan al meteen een fatale hartaanval zijn.


Om hart- en vaatziekten tegen te gaan of te genezen is het best om alle geconcentreerde vetstoffen (100 % vet) te vermijden, zoals boter en alle plantaardige oliën... zelfs olijfolie.


Noten, pitten en zaden zijn wel vetbronnen, maar geen geconcentreerde vetstoffen. Zij hebben een positief effect op de bloedvaten.Tip: vier brazilnoten per maand (!) eten kan een cholesterolverlagend effect hebben. Door het hoge gehalte aan selenium is een veel hogere hoeveelheid niet aangeraden. Deze tip is wel gebaseerd op een studie met amper tien proefpersonen. Heel betrouwbaar is deze tip dus niet, maar het zal alleszins geen kwaad kunnen.

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer