Dr. Neal Barnard MD :   
"The fact that meat stimlates insulin release is foreign to people who think of insulin as relating only to carbohydrates."
   Home  >  Voordelen  >  Nutritionele voordelen  >  Koolhydraten  >  Glycemische index

 





















 

 

 

Glycemische index

De glycemische index is een maat voor de snelheid waarmee koolhydraten afgebroken worden en dus het bloedsuikergehalte verhogen.

Het verhogen van het bloedsuikergehalte gaat gepaard met de afscheiding van insuline door de pancreas, omdat insuline nodig is om het bloedsuiker in de lichaamscellen te krijgen.

Hoe hoger de GI, hoe sneller de afbraak en dus de stijging van de bloedsuiker. Na de snelle piek volgt een snelle daling. Als gevolg van deze snelle piek wordt in korte tijd een grote hoeveelheid insuline afgescheiden om de bloedsuiker (glucose) in de cellen op te nemen. Het betekent dat je een energiepiek krijgt, maar daarna 'krijg je je klop'.

Hoe lager de GI, hoe beter, want dan gaat het proces geleidelijker. De pieken zijn dan niet zo hoog, en de dalen niet zo laag. Hoe lager de pieken, hoe minder insuline er afgescheiden moet worden. Dit is minder belastend voor de pancreas. Er wordt op die manier ook minder vet opgeslagen. En je hebt een stabieler energieniveau.

Toch is het zeker niet aangeraden om de GI als belangrijkste criterium te hanteren. Er zijn immers ongezonde voedingsmiddelen met een lage GI, alsook gezonde voedingsmiddelen met de hoge GI. Bovendien is het onmogelijk om de GI van een volledige maaltijd te berekenen. De GI-waarden zijn alleen gekend per voedingsmiddel.

Peulvruchten en de meeste groenten- en fruitsoorten hebben een lage GI. Er wordt in de praktijk ook dikwijls met de GL gewerkt: de glycemische lading, die rekening houdt met de portiegrootte.

> Zie de lijst met GI-waarden (pdf).




Pasta heeft een relatief lage GI. De GI is het laagst wanneer de pasta al dente gekookt wordt.

 

In dit filmpje wordt het effect van de glycemische index grafisch & visueel weergegeven.


Maar insulinepieken worden niet alleen door koolhydraten uitgelokt. Ook vlees en zuivel kunnen een verrassend hoge insulinepiek veroorzaken. Dit zijn nochtans geen koolhydraatbronnen. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat rundsvlees en kaas een hogere insulinepiek geven dan pasta, en dat vis een hogere insulinepiek veroorzaakt dan popcorn! Bron: S.H. Holt e.a.: An insulin index of food. Zie abstract van het artikel: "protein-rich foods and bakery products (rich in fat and refined carbohydrate) elicited insulin responses that were disproportionately higher than their glycemic responses."

Volgens een ander onderzoek is het niet vlees maar wel melk dat insulinepieken veroorzaakt.
Bron: Hoppe, C. e.a., (2005) > abstract van het artikel

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer