Dr. John McDougall MD: 
"You will have questions along the way, but fear not."
   Home  >  FAQ

 





















 

 

 

Frequently Asked Questions


Op de website van diëtiste Brenda Davis RD vind je uitgebreide antwoorden op volgende vragen. Hier staat enkel heel kort de essentie van de antwoorden.

  • Is het niet moeilijk om veganist te worden?
    => Dat hangt af van je motivatie en je gehechtheid aan bepaalde voeding. Sommigen kunnen meteen overschakelen, anderen doen het liever geleidelijk. Het is belangrijk het op je eigen tempo te doen, zodat je je er goed bij voelt.

  • Kunnen er tekorten optreden bij veganistische diëten?
    => Ja: vitamine B12. Neem daarvan een supplement van bijvoorbeeld 1000 microgram per dag. Bij onvolwaardig veganistische voeding kan de aanbreng van ijzer, zink, calcium, vitamine D en jodium in het gedrang komen.

  • Krijgen we genoeg eiwit binnen zonder vlees? => Absoluut.
    > Protein in vegetarian and vegan diets factsheet (pdf)

  • Kan je praktische tips geven om de eiwitinname te verhogen?
    => De beste bronnen zijn peulvruchten, en daarvan afgeleide producten zoals sojamelk, tofu en tempeh. Maar ook zaden, noten, volkorengranen en bepaalde groenten zijn goede bronnen.

  • Hebben we een directe bron van vitamine K2 nodig?
    => Nee, gezonde personen maken dit voldoende zelf aan uit vitamine K1. Rechtstreekse K2 kan wel aangeraden zijn na een antibioticabehandeling. Een goede bron is natto (gefermenteerde sojabonen).

  • Hebben we koemelk nodig voor voldoende calcium? => Nee.

  • Ik ben een mannelijke athleet en verlies gewicht door veganistisch te eten. Hoe kan ik mijn gewicht en mijn spiermassa op peil houden?
    => Eet frequenter & grotere porties. Kies voor calorierijke producten zoals noten(pasta), zaden(pasta), tofu, avocado's en vegan energiebars. Drink fruitsap.

  • Is een veganistisch eetpatroon gezond? => Ja.

  • Is het veilig om een kind veganistisch op te voeden? => Ja.

  • Is soja veilig?
    => Ja. De traditionele sojaproducten zoals tempeh, miso, natto, tofu, sojamelk en edamame zijn over het algemeen de gezondste. Vegetarische sojaburgers bevatten vaak veel vet en zout, en zijn daarom minder aan te raden.

  • Moeten noten en zaden vermeden worden omwille van hun hoog vetgehalte?
    => Nee zeker niet. Eet ze met mate, maar laat ze niet helemaal weg.


Je kan ook veel FAQ + antwoorden over vegetarisme vinden op de site van EVAvzw.

Andere vragen over volwaardig plantaardig eten kan je sturen naar info@volwaardigplantaardig.be




Volwaardig plantaardig eten
is voor de gezondheid
van mensen
zo dierbaar!

 

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer