Pam Popper, PhD :   
"If you are a strict vegan and consume no fortified foods, take a B12 supplement as an insurance policy."
   Home  >  Toppers  >  vitamine B12

 





















 

 

 

Vitamine B12

B12 is het enige supplement dat zeker voor alle veganisten aangeraden wordt. Maar niet alleen voor veganisten wordt dit aangeraden: ook voor omnivoren, vooral boven de 50 jaar. Vanaf die leeftijd vermindert namelijk de werking van intrinsic factor, een stof die nodig is voor de B12-opname.

Als je B12 negeert, dan kan er zenuwbeschadiging optreden die onomkeerbaar is. Beginnende symptomen zijn bijvoorbeeld tintelingen in de vingers, vermoeidheid of depressie.

Over de nodige hoeveelheid bestaan verschillende adviezen. Je kan bijvoorbeeld B12 halen uit voldoende B12-verrijkte voedingsmiddelen, of een dagelijks supplement van 1000 microgram nemen. Of 2x per week 2500 microgram. Een teveel wordt uitgescheiden en is dus niet gevaarlijk. Ons lichaam legt een reserve aan waar we ongeveer drie jaar mee voort kunnen. De supplementen zijn bedoeld om die reserve regelmatig aan te vullen.

Het is een misvatting dat B12 van dierlijke oorsprong zou zijn. B12 wordt aangemaakt door bacteriën. De B12 die onze eigen darmbacteriën aanmaken, kan niet voldoende opgenomen worden. Er is dus wel een externe bron nodig, en plantaardige voedingsmiddelen kunnen niet als betrouwbare bron beschouwd worden.

 

In deze video geeft diëtiste Vesanto Melina RD meer uitleg.

 

In deze video: meer uitleg van dr. Michael Greger MD, met NL ondertiteling.

 

In deze video nog wat extra uitleg van een veganist.

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer