Dr. Garth Davis MD : 
"Meat provokes a state of inflammation."
   Home  >  10 stappen  >  8. ontstekingen

 





















 

 

 

Stap 8: wapen je tegen ontstekingen

Deze factoren werken ontsteking (inflammatie) in de hand:

  • overgewicht, abdominaal vet
  • hoge bloedsuiker
  • extreme fysieke activiteit
  • slaaptekort
  • roken
  • vervuiling
  • stress
  • voeding: sterk bewerkte voeding, fast food, gefrituurd eten, geraffineerde koolhydraten (suikers, wit brood, witte deegwaren), vetrijk vlees en zuivel, rood vlees, bewerkt vlees, alcohol, allergenen, transvetzuren, pro-oxidanten vb milieuvervuiling

Je kan je wapenen tegen ontstekingen via fytonutriënt-en antioxidantrijke groenten en fruit: groene bladgroenten, bessen, ui, look, bieten, tomaten, pepers. De antioxidanten neutraliseren in ons lichaam de vrije radicalen, die verantwoordelijk zijn voor de inflammatie (en voor tumorvorming). Biologische gewassen hebben een hogere fytonutriënteninhoud: 20-40% hoger.

Rauwe
voeding is effectiever dan gekookte, want in rauwe voedingsmiddelen zijn bepaalde enzymen (myrosinase, alliinase) werkzaam die de omzettingen helpen realiseren naar bioactieve metabolieten.

Ook kruiden en specerijen kunnen helpen: kurkuma, gember, cayenne, klaver, salie, rozemarijn, thijm, oregano, basilicum, kaneel, nootmuskaat, peper - peulvruchten - noten en zaden (sommige bevatten nog meer fotonutriënten dan groenten!).

Daarnaast ook: volkorengranen, gekiemde of gefermenteerde voedingsmiddelen, rauwe cacao, donkere chocolade, en groene thee.

In deze video legt een bodybuilder, die veel last had van ontstekingen, uit dat de anti-ontstekingseigenschappen van plantaardige voeding ook te danken zijn aan hun alkaliserend effect.

 

 

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer