Chef AJ : 
"I actually eat more food now in terms of volume and more delicious food then I ate even when I was fat."
   Home  >  10 stappen  >  10. lichaamsgewicht

 





















 

 

 

Stap 10: onderhoud een gezond lichaamsgewicht

Dit is de laatste van de 10 stappen om tot een volwaardig plantaardige voeding te komen. Een gezond lichaamsgewicht is eigenlijk geen doel op zich, maar een natuurlijke 'bijwerking' als je de 9 voorafgaande principes zo veel mogelijk toepast.

Nog enkele aanvullende tips. Drink je calorieën niet: dit verstoort je hongergevoel-controlemechanisme. Drink water of groene sappen. Vermijd zeker drank die met suiker gezoet is. Alcohol mag met mate, maar het brengt meer calorieën aan dan koolhydraten: 1 gram alcohol = 7 kcal, 1 gram koolhydraten = 4 kcal. Limiteer of elimineer voeding met toegevoegd zout, suiker en/of vet. Vermijd gefrituurde voeding, want dit is wat het met de calorieën doet:

  • 1 medium aardappel = 161 kcal
  • 1 medium aardappel gepureerd = 225 kcal
  • 1 medium aardappel gefrituurd = 521 kcal

Voor ongezonde voeding: houd de porties onder controle. Van gezonde 'whole plant foods' mag je zo goed als onbeperkt eten, met uitzondering van noten, zaden, pitten, avocado's, olijven, kokos en cacao. Herprogrammeer je smaakpapillen: het duurt 20 à 30 dagen om je smaakpapillen gewoon te maken aan gezonde voeding. Ongezonde voeding zal steeds minder aantrekkelijk worden. Eet mindful en wees dankbaar voor de voeding die je hebt.

Zie onderstaande video's voor meer uitleg.

  
   © volwaardigplantaardig.be 2016  - info@volwaardigplantaardig.be
   De info op deze website mag overgenomen worden met bronvermelding.

   disclaimer